خدمات آموزشی دانش بلاگ

خدمات درسی و آموزشی دانش‌آموزی و دانشجویی به همراه تایپ و ویراستاری

تفاوت بار اتمی و جرم اتمی چیست؟

باراتمی و جرم اتمی دو مفهوم کلیدی در علوم شیمی و فیزیک هستند که برای درک بهتر خصوصیات و رفتار اتم‌ها و ماده بسیار ضروری است. در این مقاله، ما به بررسی این دو مفهوم و ارتباط آنها با یکدیگر می پردازیم.

از نظر تاریخی، کشف باراتمی و جرم اتمی دو مرحله اساسی در تکامل نظریه اتم است. در قرن نوزدهم، دانشمندان متوجه شدند که اتم‌ها از ذرات کوچکتر تشکیل شده‌اند که به آنها الکترون‌ گفته می‌شود و برای حفظ تعادل دراتم، باید یک ساکنه (مثبت) نیز وجود داشته باشد. این ساکنه را بار مثبت یا باراتمی می‌نامند.

باراتمی، یا همان بار مثبت، بیانگر بار الکتریکی مثبتی است که توسط هسته اتم ایجاد می‌شود. هسته هر اتم از پروتون  و نوترون تشکیل شده است. پروتون‌ها بار مثبت دارند و نوترون‌ها بار الکتریکی ندارند. بنابراین، باراتمی برابر است با تعداد پروتون های موجود در هسته.

پاسخ کامل تمرینات و پرسش های دوره ای و خود را بیازمایید و باهم بیاندیشید شیمی (1) دهم سال 1402

پاسخ تمرینات و پرسش های دوره ای و خود را بیازمایید و باهم بیاندیشید شیمی (2) یازدهم دوره دوم 1402

پاسخ تمرینات و پرسش های دوره ای و خود را بیازمایید و باهم بیاندیشید شیمی (3) دوازدهم دوره دوم 1402

به عنوان مثال، اتم هیدروژن تنها یک پروتون در هسته دارد، بنابراین باراتمی آن برابر با +1 است. در مقابل، اتم هلیم دارای دو پروتون و دو نوترون در هسته است، بنابراین باراتمی آن برابر با +2 است.

از طرف دیگر، جرم اتم نشان دهنده جرم کلی اتم است. هسته اتم، الکترون‌ها و باراتمی را شامل می‌شود. البته، جرم الکترون‌ها بسیار کمتر از جرم پروتون‌ها و نوترون‌ها است.

باراتمی و جرم اتمی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. در واقع، باراتمی اغلب با جرم اتم مرتبط است. همانطور که توضیح داده شد، هسته اتم شامل پروتون و نوترون است. پروتون  بار مثبت دارند و نوترون بارالکتریکی ندارند. بنابراین، باراتمی برابراست با تعداد پروتون‌ها در هسته و چون پروتون‌ها جرم دارند، جرم اتم نیز با جمع جرم پروتون‌ها و نوترون‌ها محاسبه می شود.

به طور خلاصه، باراتمی و جرم اتم دو مفهوم مهم بوده که برای درک بهتر خصوصیات و رفتار اتمها و ماده بسیار ضروری هستند. باراتمی نشان دهنده بار الکتریکی مثبتی است که توسط هسته اتم ایجاد می شود، در حالی که جرم اتم نشان دهنده جرم کلی اتم است که شامل هسته، الکترون ها و باراتمی می شود.

نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan