خدمات آموزشی دانش بلاگ

خدمات درسی و آموزشی دانش‌آموزی و دانشجویی به همراه تایپ و ویراستاری

معرفی رشته سم شناسی

برای آشنایی با یکی دیگر از رشته های مورد علاقه برخی شیمی دوست ها یعنی سم شناسی، پیشنهاد می کنم اگر به فکر ادامه تحصیل در این زمینه هستید حتما این محتوا را مطالعه کنید. سم شناسی رشته ای است که هنوز بسیاری اطلاعاتی درستی از آن ندارند. خواندن ادامه محتوا به شما، اگر تصمیم دارید وارد این شاخه شوید و یا علاقه مند به شناخت این رشته هستید می تواند بسیار مفید باشد.

سم‌شناسی (توکسیکولوژی) شاخه‌ای از علوم شیمی، زیست‌شناسی، پزشکی و بهداشت است. که درباره تاثیرات زیان آور عوامل شیمیایی و فیزیکی بر روی سیستم های زنده بحث می‌کند. در این رشته راجع به سموم تولید شده بوسیله گیاهان، جانوران و باکتری بحث می‌شود. در واقع سم شناسی عبارت است از مطالعه ی اثرات سوء مواد شیمیایی یا فیزیکی بر روی ارگانیسم ها می باشد. اثرات سوء ممکن است دراشکال زیادی اتفاق بیفتد، از مرگ فوری گرفته تا تغییرات کوچکی که پس از ماه ها یا سال ها تشخیص داده می شوند. مشخص شده است که بسیاری از تغییرات قابل مشاهده مختلف در ساختمان یا فعالیت های بدن نتیجه تغییرات غیرقابل شناسایی شده قبلی در بدن می باشد. در عین حال سم‌شناسی را علم شناخت سموم و نحوه مبارزه با آن‌ها نیز تعریف کرده‌اند.

رشته سم شناسی


سمومی که از مسیرهای مختلف وارد بدن موجود زنده می‌شود می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد زیستی ارگان یا بافت هدف در موجود زنده شود. که این تغییرات در علم سم شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در سم شناسی علوم بیوشیمی و فارماکولوژی (داروسازی) کاربرد فراوان دارد.
مأموریت اصلی رشته ارشد سم شناسی تربیت دانش آموختگانی است که می‌توانند در نظام های بهداشتی، پژوهشی و خدماتی مربوط به سموم انجام وظیفه کنند. با تربیت این نیروها، تشخیص و اندازه گیری سموم و داروها در مایعات بیولوژیک و غیر بیولوژیک، و امور مربوط به سم‌شناسی قانونی و پیشگیری از مسمومیت ها زیر نظر متخصصین سم شناسی مقدور خواهد بود.
زمینه های فعالیت در بازار کار

  • – تحقیق وتوسعه درزمینه درصد سمیت مواد خوراکی و دارویی
  • – در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌ در دانشکده‌های داروسازی
  • – طراحی و تدوین روش های بهینه جهت آموزش دانشجویان و انجام نوآوری ها و خلاقیت های لازم در این رابطه
  • – در آزمایشگاه های تخصصی سم شناسی و تعیین غلظت خونی داروها در بیمارستان ها
  • -ارائه مشاوره به محققان، مراکز و مراجع مرتبط
  • – آزمایشگاه های تخصصی کنترل کیفی کارخانه های تولید غذا و دارو
  • – تشخیص و شناسایی سموم در مراکز قانونی از قبیل پزشکی قانونی

معرفی دروس امتحانی:
زیست شناسی عمومی ضریب 2
شیمی آلی و عمومی ضریب 2
بیوشیمی عمومی ضریب 2
سم شناسی ضریب 1
دارو شناسی ضریب 1
زبان ضریب 2
عنوان رشته هایی که می توانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
کارشناسی حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین، شیمی، فارماکولوژی میکروب شناسی، علوم آزمایشگاهی، علوم بیولوژی (جانوری، سلولی مولکولی، گیاهی، میکروبیولوژی و ژنتیک)، بیوشیمی، شیمی مواد غذایی، بهداشت عمومی، بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط، تغذیه، گیاه پزشکی، علوم و صنایع غذایی، فیزیولوژی، ایمنی شناسی، پرستاری، سم شناسی، داروشناسی، بیهوشی، میکروبیولوژی، زیست شناسی، علوم دارویی، ویروس شناسی، انگل شناسی، گیاهان دارویی، بهداشت و بازرسی گوشت، دکترای عمومی پزشکی، دکترای عمومی دامپزشکی، دکترای عمومی داروسازی
آینده تحصیلی:
این رشته در 2 مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران پذیرش دارد.
فارغ التحصیلان این رشته گزینه های انتخابی بسیارمتنوعی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارند،
وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)
وزارت بهداشت: دکترای رشته های نانو فناوری دارویی، سم شناسی، بهداشت حرفه ای، توکسین های میکروبی، علوم اعصاب، مطالعات اعتیاد، نانو فناوری پزشکی، علوم سلولی کاربردی، انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)

منبع:www.3gaam.com

نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan