خدمات آموزشی دانش بلاگ

خدمات درسی و آموزشی دانش‌آموزی و دانشجویی به همراه تایپ و ویراستاری

آموزش نگارش یک مقاله علمی

 مقاله ی علمی در واقع نوشته ای غیر تخیلی است که محققان و پژوهشگران در سراسر جهان تلاش می کنند تا با ارائه یافته های خود در قالب یک مقاله علمی، در نهایت یکی از مسائل و مشکلات جامعه را حل و فصل کنند. در کشور ما نیز در سال های اخیر این فرایند رشد صعودی داشته و محققان و دانشجویان به دلایل مختلف، مقالات خود را به مجلات داخلی و خارجی ارسال می کنند. از امتیازهای مهم یک مقاله می توان به مختصر ومفید بودن، بِروز بودن و جامع بودن آن اشاره کرد؛ زیرا محقق می‏تواند حاصل چندین ساله پژوهش خود در یک رساله، پایان‏ نامه، پژوهش، یا حتی یک کتاب را به اختصار در یک مقاله علمی بیان کند تا پژوهشگران دیگر بتوانند با مطالعه آن مقاله از کلیات آن آگاهی یابند و در صورت نیاز بیشتر، به اصل آن تحقیقات مراجعه کنند.

نکات مهم در نگارش مقاله علمی :

-  متن علمی تا حد ممکن باید مختصر و مفید باشد. به همین جهت لازم است از آوردن نقل قول‏ های غیرضروری و حجم‏ افزا، تفنن ‏های شاعرانه و ذوقی، بیان ‏های عاطفی واحساسی و گزافه‏ نویسی اجتناب شود. چراکه این کار علاوه بر اینکه باعث خستگی خواننده می شود، ممکن است حتی باعث شود تا شما از موضوع اصلی خود فاصله بگیرید.

- از آوردن عبارت‏ های مبهم، پیچیده و واژه‏ های نامأنوس باید احتراز گردد.

-  باید از ذکر بندهای طولانی و جمله‏ های بلند خودداری شود.

- مطالب باید ساده، روان، جذاب و به گونه‏ ای صریح و روشن بیان گردد.

- اگر مطلبی یا نوشته ای از دیگران را در مقاله خود به کار می برید ، باید اصل امانت داری حفظ گردد و برای جلوگیری از سرقت علمی، در بخش منابع و مآخذ، نام نویسنده، عنوان نوشته و سال انتشار حتما ذکر گردد.

- هر بخش از نوشته که شامل یک اندیشه و مطلب خاصی است، باید در یک بند (پاراگراف) آورده شود.

- باید از به کاربردن کلمات مترادف به جهت افزایش حجم اجتناب شود.

- باید از به کاربردن افراطی حروف اضافه و حروف ربط در متن پرهیز گردد.

- باید از به کاربردن تعبیرهای نامناسب و عامیانه و استعمال الفاظ ناروا، رکیک و غیراخلاقی جلوگیری شود.

نکته مهم دیگر اینکه نحوه تایپ متن مقاله امروزه تقریبا اکثر مجلات علمی، مقالات خود را به صورت تایپ شده می ‏پذیرند.

 

اصول تایپ مقاله علمی:

چگونه درس ریاضی را بخوانیم؟

ریاضی جزء دروس فرمولی و تخصصی است که از علائم و فرمول های زیادی تشکیل شده است. خیلی از محصلان با ریاضی مشکل دارند و به نظرشان درسی سخت به نظر می رسد ولی اگر راه و روش خواندنش را بلد باشید، براحتی می توانید مسائل آن را حل کنید و می بینید که چقدر هم شیرین است.

نحوه مطالعه درس ریاضی

1- شما نمی توانید ریاضیات را فقط با خواندن و گوش دادن یاد بگیرید. قسمت زیادی از یادگیری ریاضیات به تمرین کردن فعالانه بستگی دارد. این بدان معنی است که شما حتماً باید همه‌ی تکالیف و وظایف محوله‌ی درسی خود در ریاضیات را انجام دهید. یاد گرفتن چگونگی استفاده از فرمول‌ها و روش‌ها، حیاتی است.

2- ریاضیات یک موضوع زنجیره‌ای است. چیزی که در یک روز معین درس داده می‌شود بر اساس آموخته‌های روز قبل از آن است. همین که عقب افتادید، دوباره رسیدن به درس سخت می‌شود. آماده شدن برای امتحان، آن هم در دقایق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. باید در همه‌ی کلاس‌ها شرکت کنید و پابه‌پای معلم‌‌تان پیش بروید.

3- ریاضیات مبحث سختی است که به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شود. شاید لازم باشد که زمان مطالعه‌ی بیش‌تری برای ریاضیات نسبت به دیگر مباحث اختصاص دهید.

دانلود جزوه مهندسی ریاضی

4- نمره ای را که قصد دارید در درس ریاضی بگیرید مشخص نمایید. دوست دارید چه نمره ای بگیرید، 13، 15، 17 یا 20. به هر حال ابتدا باید تصمیم بگیرید. این مرحله را دست کم نگیرید چون حتما تصمیمی که در این مرحله می گیرید به وقوع خواهد پیوست. بلند پرواز باشید نمره زیر 17 یا 18 برای خودتان در نظر نگیرید. تصمیمتان را به شکلی بنویسید که انگار الان اتفاق افتاده است و آن را مرتب مرور کنید. با این کار ضمیر ناخودآگاهتان نیز در کنار پشتکار و روش کار درستتان به کمک شما می آید و حتما به هدفی که دارید می رسید.

بهترین روش های یادگیری و مطالعه

5- مانند هر درس دیگری بهترین کاری که می توانید برای افزایش یادگیری و کارایی خود انجام دهید این است که بعد از آنکه مبحث جدیدی از درس ریاضی در دبیرستان یا دانشگاه توسط دبیر یا استادتان تدریس شد، بعد از ظهر همان روز (تاکید می کنم همان روز) درس را مرور کنید. این کار واقعا تاثیر زیادی در میزان یادگیری شما دارد. این کار را هرگز به روز بعد موکول نکنید چون میزان تاثیر آن به شدت کاهش می یابد. به احتمال زیاد این نکته را همه ما می دانیم ولی تعداد بسیار کمی از افراد که موفقترین افراد هم هستند به این نکته عمل می کنند. پس شما نیز حتما این کار را انجام دهید.

فایل درس پژوهی ریاضی هفتم مساحت جانبی و کل منشور

جزوه کامل ریاضی یازدهم تجربی به همراه نمونه سوال

نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan