خدمات آموزشی دانش بلاگ

خدمات درسی و آموزشی دانش‌آموزی و دانشجویی به همراه تایپ و ویراستاری

رشته شیمی دریا چیست و چه آینده شغلی دارد؟

یکی از رشته های کارشناسی ارشد شیمی که کمتر به آن پرداخته شده رشته شیمی دریا است. اینکه چرا این رشته هنوز خیلی شناخته نشده با وجود اینکه از سال 88 وارد مجموعه شیمی شده و دقیقا به چه مباحثی می پردازه و چه آینده شغلی داره از مواردی است که در این محتوا گردآوری کرده ام. جدا از بحث علاقه به این رشته شناخت شیمی دریا، برای افرادی که در رشته شیمی تحصیل می کنند امری مهم است که حداقل با این رشته آشنایی درست داشته باشد.                                 
رشته شیمی دریا به بررسی در خصوص شیمی آب، معادن و کانی ها، نفت و گاز، شیمی مناطق فرا جوش، شیمی آلاینده ها و بسیاری از موارد مهم دیگر در دریا می پردازد. در این گرایش مبحث خوردگی سازه هم میتواند مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گیرد. این شاخه با شاخه های دیگر شیمی در ارتباط است ولی به طور تخصصی به مباحث مربوط به دریا تمرکز یافته است. هم چنین در این شاخه به مطالعه ی ترکیبات شیمیایی آب دریا و رسوبات و مؤلفه های آلی و معدنی و نمک زدایی و تأثیر آلودگی ها و ارگانیسم های موجود در آن می پردازد. در این رشته به شناخت عوامل کنترل کننده توزیع مواد شیمیایی از طریق فرآیندهای بیولوژیکی نیز توجه شده است.
شیمی اقیانوس، که به عنوان همان شیمی دریایی نیز شناخته می‌شود، تحت تأثیر زمین‌ساخت صفحه‌ای و گسترش بستر اقیانوس، جریان اقیانوسی کدورت، رسوبات، سطح pH، ترکیبات جوی، فعالیت دگرگونی و بوم‌شناسی قرار دارد. زمینه اقیانوس‌شناسی شیمیایی محیط‌های دریایی از جمله تأثیر متغیرهای مختلف را مورد مطالعه قرار داده‌است.

البته رشته ای هم به اسم مهندسی دریا وجود دارد که باید بدانید این رشته متفاوت از شیمی دریا است و اینکه مهندسی دریا رشته‌ای است که هدف از آن پرورش کارشناس برای طراحی، محاسبه، ساخت اجزائی است که اساس کار آن‌ها مبتنی بر حرکت و شناوری در آب می‌باشد که شامل کشتی‌سازی، فراساحل، بندرسازی، اسکله‌سازی و غیره می‌شود.
مجموعه دروس این رشته همراه با به‌کارگیری علوم مهندسی مکانیک و فناوری مربوط به آن در مورد طراحی، محاسبه، ساخت و اجرا و سیستم‌های رانش کشتی، ماشین‌آلات فرعی کشتی و سازه بدنه کشتی، کارآیی لازم را برای طراحی و راهبری و نگهداری سیستم‌های فوق به دانشجویان ارائه می‌دهد و آنان را آماده طراحی و ساخت در صنایع دریایی، صنایع کشتی‌سازی، سازه‌های درون‌آبی و ساحلی، شناورها و سکوهای دریایی می‌کند.
معرفی دانشگاه هایی که دارای رشته شیمی دریا هستند:
دانشگاه علوم دریایی و دریانوردی چابهار، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشگاه مازندران، پردیس خود گردان دانشگاه مازندران در این رشته دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد می پذیرند.
و در دانشگاه آزاد دانشگاه واحد تهران شمال به مباحث علوم و فنون دریایی می پردازد.
برنامه درسی شیمی گرایش شیمی دریا و تعداد واحدها :

  • تعداد کل واحدها : 30 واحد
  • دروس الزامی مشترک : 9 واحد
  • دروس الزامی تخصصی : 6 واحد
  • دروس اختصاصی اختیاری : 6 واحد
  • سمینار : 1 واحد
  • پایان نامه : 8 واحد

دراین برنامه درسی واحدهای پیشرفته مثل تجزیه، آلی، معدنی و شیمی فیزیک از دروس اجباری با تعداد واحد 3  و همچنین واحدهای اختصاصی و اجباری شیمی دریا با عناوین شیمی آلاینده ها، روشهای نوین دستگاهی و شیمی دریا یا اقیانوس شناسی با تعداد واحد 2 می باشند.

دروس اختیاری شامل: بیوشیمی، شیمی اتمسفر دریا، ژئوشیمی، بیولوژی دریا، سیکل بیوژئوشیمیایی دریا و آنالیز ترکیبات آلی دریا با تعداد واحد 2 می باشد.
بازار کار:

  • ارائه خدمات آموزشی یا تدریس درسطح دانشگاه ها و تامین کادر علمی دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی.
  •  ارائه طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی و تامین کادر پژوهشی دانشگاه‌ها ودیگر مراکز علمی.
  •  اشتغال در سازمان ها و ارگان های دریایی جهت کسب اطلاعات در زمینه شیمی محیط های آبی و شناسایی اشکال مختلف مواد شیمیایی موجود در محیط های دریایی.
  • اشتغال در سازمان های وابسطه به محیط زیست به منظور شناسایی انواع و منابع آلاینده های محیط های دریایی.

 

نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan