خدمات آموزشی دانش بلاگ

خدمات درسی و آموزشی دانش‌آموزی و دانشجویی به همراه تایپ و ویراستاری

تفاوت شیمی محض و شیمی کاربردی

شیمی‌محض و کاربردی دو رشته قدیمی در مقطع کارشناسی هستند و رشته‌هایی مانند شیمی‌دارویی، شیمی آفت کش‌ها، شیمی فناوری اطلاعات و شیمی محیط زیست نیز به مقطع کارشناسی شیمی اضافه شده‌است. اما همچنان شیمی کاربردی و محض طرفداران خودش را داشته و به نظر می‌آید در دوره کارشناسی طرفداران شیمی کاربردی بیشتر باشد اما شیمی محض نیز علاقه‌مندان خود را دارد. ​​​​هدف از دوره کارشناسی شیمی‌محض، تربیت کارشناسانی است که در زمینه‌های آموزش در دبیرستان، تربیت کمک پژوهشگر، آماده کردن دانشجویان برای ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به منظور تامین کادر آموزشی، پژوهشی مورد نیاز دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی، کارشناسان مورد نیاز صنایع شیمیایی و بی‌نیاز از کارشناسان خارجی بتوانند از عهده برآیند. 

فارغ‌التحصیل شیمی‌محض در شروع یک فعالیت صنعتی نقش دارد، چرا که او راه کارهای تئوریک ساخت یک ماده را ارائه می‌دهد و سپس یک فارغ‌التحصیل شیمی کاربردی و یا مهندس‌شیمی طراحی نیمه صنعتی ماده مورد نظر را ارائه می‌دهد.

تفاوت این دو گرایش در نحوه نگرش آنها به علم شیمی است، چون شیمی کاربردی نگرشی کاربردی به علم شیمی دارد و می‌خواهد از آموخته‌های شیمی در صنعت استفاده کند و به همین دلیل فارغ‌التصیلان این گرایش با مفاهیمی که در صنایع شیمی مطرح است، آشنایی بیشتری داشته و بهتر جذب بازار کار می‌شوند. اما هدف شیمی‌محض پرورش دانشجویانی است که کارهای تحقیقاتی انجام بدهند و با تحصیل در دوره فوق‌لیسانس و دکترا به حل مسائل و ناشناخته‌های علمی شیمی بپردازند. از همین‌رو درس‌های نظری گرایش شیمی‌محض بیشتر از دروس کاربردی آن است.

هرچند که رشته شیمی‌محض بیشتر به تئوری‌های عمیق‌تر شیمی می‌پردازد و رشته‌ شیمی‌کاربردی با ارائه یک سری واحدهای کاربردی، ارتباط نزدیکی‌تری با صنعت دارد، اما این دو گرایش در سطح لیسانس فرق زیادی با یکدیگر ندارند و اگر کسی مایل باشد از هر دو گرایش اطلاع داشته باشد، می‌تواند در دروس اختیاری، بعضی از واحدهای اختصاصی گرایش دیگر را انتخاب کند. البته واقعیت این است که فارغ‌التحصیلان شیمی کاربردی راحت‌تر جذب بازار کار می‌شوند که آن هم بیشتر به خاطر عنوان این گرایش است تا معلومات فارغ‌التحصیلان آن و در واقع به نظر می‌آید میزان مطالعه در شیمی محض بیشتر است.

آینده شغلی، بازار کار و درآمد در رشته‌های شیمی

 تعدادی از فارغ‌التحصیلان شیمی جذب صنایع شیمیایی مختلف مثل صنایع رنگ‌سازی، چرم‌سازی، پتروشیمی، موادغذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی می‌شوند و در بخش آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت محصولات شیمیایی و یا واحد تولید آنها کار می‌کنند.

برای دانش آموختگان‌شیمی اغلب کارهست اما آنچه برای شروع مهمه داشتن اعتمادبه‌نفس است. شیمی جزو معدود رشته‌هایی هست که فارغ‌التحصیل آن می‌تواند همیشه مشغول بکار باشند. چون هرکارخانه‌ای، در بخش کنترل کیفیت کالاهای ساخته شده نیاز به یک شیمیست دارد و یا در تمام صنایع احتیاج  به  فارغ‌التحصیلان شیمی داریم تا مواد اولیه را با توجه به استانداردهای جهانی بررسی کرده و رد یا قبول بکنند.

فارغ‌التحصیلان رشته‌شیمی توانایی تغییر و تبدیل بر روی مواد خام را دارند و به یاری همین توانایی، تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این رشته کارگاه ها یا کارخانه‌های شیمیایی کوچک یا بزرگ دایر کرده و در کار خود نیز موفق بوده‌اند. در ضمن فارغ‌التحصیل شیمی می‌تواند در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تهیه مواد آلی، دارویی،‌ رنگ‌ها، رزین‌ها و تهیه و ترخیص مواد معدنی کار بکند.

پاورپوینت هوش مصنوعی

ولی اغلب دانش آموختگان شیمی‌محض مشغول به تدریس و یا کارهای پژوهشی می‌شوند و فکر می‌کنم پیدا کردن کار برای دانش آموختگان شیمی کاربردی ساده تر باشد، اما درانتخاب رشته برای کارشناسی ارشد بین هر دو رشته گزینه ها یکی بوده و برای ادامه تحصیل فرقی ندارد مدرک تحصیلی شیمی محض و یا کاربردی باشد. دانشجوی رشته شیمی کاربردی لازم است در دروس ریاضی، شیمی و فیزیک، قوی باشد و رشته شیمی را دوست بدارد یعنی از مطالعه درس شیمی لذت ببرد.

در نهایت برای اینکه بدانید کدام یک از این دو رشته برای شما مناسب‌تر هست باید به علاقه خود رجوع کنید. هر چند در کارشناسی شیمی تفاوت بسیار زیادی بین دو رشته وجود ندارد اما اگر به صنعت یا شیمی‌صنعتی و همچنین تجزیه و تحلیل مسئله علاقه‌مندتر هستید پیشنهاد می‌کنم شیمی‌کاربردی را انتخاب کنید و اگر به تحقیق و پژوهش و شیمی تئوریک را بیشتر می پسندید شیمی‌محض را انتخاب کنید.

تایپ

معرفی رشته های شیمی کاربردی و محض

آینده شغلی شیمی کاربردی

آینده شغلی شیمی محض

نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan