خدمات آموزشی دانش بلاگ

خدمات درسی و آموزشی دانش‌آموزی و دانشجویی به همراه تایپ و ویراستاری

معرفی رشته مهندسی شیمی و بازار کار آن

اگر به رشته مهندسی شیمی علاقه‌مند هستید و اطلاعات زیادی از این رشته ندارید حتماً این مقاله را مطالعه کنید. اگر فکر می کنید شیمی از دروس اصلی رشته مهندسی شیمی است و یا نمی دانید یک مهندس شیمی چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و چه دروسی را در دانشگاه بگذراند این محتوا می تواند شما را تا حدود زیادی با این رشته و آینده شغلی آن آشنا کند.

پاورپوینت آشنایی با صنعت پتروشیمی

یک دانشجوی مهندسی شیمی ابتدا باید در دروس ریاضی قوی باشد و دو درس فیزیک و شیمی در مراحل بعدی قرار دارد. البته در این رشته، درس شیمی هم اهمیت دارد اما ریاضیات و فیزیک از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین داوطلبان آزمون سراسری باید بدانند که رشته مهندسی شیمی رشته آسانی نیست، پس اگر داوطلبی به تحقیق و مطالعه مستمرعلاقه زیادی ندارد، بهتر است که وارد این رشته نشود.

معرفی رشته شیمی

دانشجویان مهندسی شیمی نسبت به دانشجویان رشته‌های مهندسی دیگر تنها 9 واحد بیشتر شیمی می‌خوانند. یعنی علاوه بر شیمی عمومی 1 که در اکثر رشته‌های مهندسی ارائه می‌شود، شیمی عمومی 2، شیمی آلی و شیمی تجزیه نیز مطالعه می‌کنند. در مقابل، ریاضی در این رشته بسیار اهمیت دارد چون یک مهندس شیمی برای طراحی راکتور، برج و مبدل نیاز به دانش ریاضی دارد.

جزوه ترمودینامیک مجموعه مهندسی شیمی

جزوه آموزشی کنترل فرآیند مهندسی شیمی

علاوه بر ریاضی و فیزیک، تسلط بر زبان انگلیسی نیز در این رشته بسیار مهم است چون اکثر کتب تخصصی این رشته به زبان انگلیسی می‌باشد. همچنین دانشجوی این رشته باید دارای دقت نظر خوبی باشد برای آن که در مهندسی شیمی علاوه بر آزمایش هایی در مقیاس بزرگ، آزمایش هایی در مقیاس کوچک نیز وجود دارد. برای مثال ما در شیمی تجزیه بعضی آزمایش‌های مان در حد میلیونیم P.P.M است و بدون شک در چنین آزمایشی اگر یک صدم گرم نیز اشتباه بشود، همه آزمایش به هم می‌ریزد.

بررسی روش های تزریق گاز به نفت

صنایع شیمیایی کشور ما بسیار بکر و دست‌نخورده است و ما تا کنون از امکاناتمان بخوبی بهره‌برداری نکرده‌ایم برای مثال بسیاری از فرآورده‌های شیمیایی مثل مواد اولیه دارویی، بهداشتی و آرایشی را که تولیدشان نیز نسبتا راحت است از خارج از کشور وارد می‌کنیم و یا در خیلی از کاتالیزورهای صنعت نفت جا برای فعالیت افراد خلاق و نوآوری که کوشا و فعال باشند، وجود دارد.

آینده شغلی، بازار کار و فرصت های استخدامی مهندسی شیمی

مهندس شیمی می تواند در صنایع مختلف شامل صنایع شیمیایی، غذایی، دارویی، نساجی، نفت و گاز و پتروشیمی، معدنی،انرژی و تقریبا در هر کارخانه تولیدی کار کند. همچنین با کسب تجربه بیشتر می تواند به رده های نظارتی و مدیریتی مانند ناظر تولید، مهندس طراح، مدیر بخش تحقیق و توسعه یا مدیر کارخانه دست یابد.

در خصوص وضعیت و میزان استخدام مهندس شیمی در ایران آمار دقیقی در دسترس نیست. از آنجا که صنعت نفت و گاز و پتروشیمی مهم ترین و بزرگترین صنعت در کشور ما می باشد، تعداد زیادی از مهندسان شیمی در این صنعت استخدام می شوند. البته رقابت برای کسب بهترین موقعیت های شغلی در صنایع برتر کشور بسیار زیاد می باشد. بدیهی است فارغ التحصیلان مهندسی شیمی که دانش، مهارت و تخصص خوبی  داشته باشند، به راحتی در بهترین محل کار و با بالاترین حقوق ها استخدام می شوند.

 

 دروس پایه رشته مهندسی شیمی 

ریاضیات عمومی 1 و 2

شیمی عمومی 1 و 2

آزمایشگاه شیمی عمومی 1 و 2

فیزیک 1 و 2

آزمایشگاه فیزیک 1 و 2

معادلات دیفرانسیل

دروس اختصاصی رشته مهندسی شیمی

ترمودینامیک 1 و 2

موازنه انرژی و مواد

ریاضیات مهندسی

نقشه کشی صنعتی

برنامه نویسی و شناخت کامپیوتر

شیمی آلی

آزمایشگاه شیمی آلی

استاتیک و مقاومت مصالح

مکانیک سیالات 1 و 2

آزمایشگاه مکانیک سیالات

انتقال حرارت 1 و 2

آزمایشگاه انتقال حرارت

شیمی تجزیه

آزمایشگاه شیمی تجزیه

شیمی فیزیک

آزمایشگاه شیمی فیزیک

انتقال جرم

عملیات واحد 1 و 2

کنترل فرآیندها

آزمایشگاه کنترل فرآیندها

طرح و اقتصاد مهندسی

کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی

کارگاه

پروژه یا طراحی پروژه

منابع:بیتوته،گزینه دو،آی استخدام

روش های امکان سنجی تولید هیدروژن از ملاس چغندر

نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan