خدمات آموزشی دانش بلاگ

خدمات درسی و آموزشی دانش‌آموزی و دانشجویی به همراه تایپ و ویراستاری

آموزش نگارش یک مقاله علمی

 مقاله ی علمی در واقع نوشته ای غیر تخیلی است که محققان و پژوهشگران در سراسر جهان تلاش می کنند تا با ارائه یافته های خود در قالب یک مقاله علمی، در نهایت یکی از مسائل و مشکلات جامعه را حل و فصل کنند. در کشور ما نیز در سال های اخیر این فرایند رشد صعودی داشته و محققان و دانشجویان به دلایل مختلف، مقالات خود را به مجلات داخلی و خارجی ارسال می کنند. از امتیازهای مهم یک مقاله می توان به مختصر ومفید بودن، بِروز بودن و جامع بودن آن اشاره کرد؛ زیرا محقق می‏تواند حاصل چندین ساله پژوهش خود در یک رساله، پایان‏ نامه، پژوهش، یا حتی یک کتاب را به اختصار در یک مقاله علمی بیان کند تا پژوهشگران دیگر بتوانند با مطالعه آن مقاله از کلیات آن آگاهی یابند و در صورت نیاز بیشتر، به اصل آن تحقیقات مراجعه کنند.

نکات مهم در نگارش مقاله علمی :

-  متن علمی تا حد ممکن باید مختصر و مفید باشد. به همین جهت لازم است از آوردن نقل قول‏ های غیرضروری و حجم‏ افزا، تفنن ‏های شاعرانه و ذوقی، بیان ‏های عاطفی واحساسی و گزافه‏ نویسی اجتناب شود. چراکه این کار علاوه بر اینکه باعث خستگی خواننده می شود، ممکن است حتی باعث شود تا شما از موضوع اصلی خود فاصله بگیرید.

- از آوردن عبارت‏ های مبهم، پیچیده و واژه‏ های نامأنوس باید احتراز گردد.

-  باید از ذکر بندهای طولانی و جمله‏ های بلند خودداری شود.

- مطالب باید ساده، روان، جذاب و به گونه‏ ای صریح و روشن بیان گردد.

- اگر مطلبی یا نوشته ای از دیگران را در مقاله خود به کار می برید ، باید اصل امانت داری حفظ گردد و برای جلوگیری از سرقت علمی، در بخش منابع و مآخذ، نام نویسنده، عنوان نوشته و سال انتشار حتما ذکر گردد.

- هر بخش از نوشته که شامل یک اندیشه و مطلب خاصی است، باید در یک بند (پاراگراف) آورده شود.

- باید از به کاربردن کلمات مترادف به جهت افزایش حجم اجتناب شود.

- باید از به کاربردن افراطی حروف اضافه و حروف ربط در متن پرهیز گردد.

- باید از به کاربردن تعبیرهای نامناسب و عامیانه و استعمال الفاظ ناروا، رکیک و غیراخلاقی جلوگیری شود.

نکته مهم دیگر اینکه نحوه تایپ متن مقاله امروزه تقریبا اکثر مجلات علمی، مقالات خود را به صورت تایپ شده می ‏پذیرند.

 

اصول تایپ مقاله علمی:

- عنوان مقاله در وسط سطر و با فاصله چهار سانتی‏متر از بالا با قلم یاقوت، شماره شانزده تایپ می‏ گردد.

- نام مؤلف در زیر عنوان و در وسط سطر و با فاصله ۵/۱ سانتی متر، با قلم ترافیک، شماره ده تایپ می‏شود.

- رتبه علمی و محل خدمت مؤلف یا مؤلفان با علامت ستاره  یا شماره در پاورقی همان صفحه و با قلم لوتوس نازک شماره دوازده که متناسب با قلم پاورقی است، تایپ می‏گردد.

- عناوین فرعی مقاله با شماره‏های تفکیک‏ کننده مانند: ۱٫، ۲٫، ۳٫، و…، با قلم لوتوس سیاه، شماره چهارده تایپ می‏گردد.

- عناوین فرعی‏ تر با شماره‏ های تفکیک کننده ۱٫۱، ۲٫۱ و… با قلم لوتوس سیاه، شماره سیزده تایپ می‏گردد.

- متن مقاله با قلم لوتوس نازک، شماره چهارده تایپ شده و ابتدای هر پاراگراف یا بند با کمی تورفتگی (اشپون) با فاصله ۵/۰ سانتی متر آغاز می‏گردد.

- فاصله بین سطرهای متن 1.5 سانتی متر و فاصله آنها از عنوان ‏های فرعی دو سانتی متر است.

- فاصله حاشیه صفحه‏ ها از هر طرف دو سانتی متر و از بالا و پایین نیز دو سانتی متر است و فاصله آخرین سطر با پاورقی یک سانتی متر است.

- نقل قول‏ های مستقیم در داخل گیومه با قلم لوتوس نازک، شماره دوازده تایپ می‏گردد.

- شماره صفحات در گوشه سمت چپ و بالای صفحه تایپ می‏گردد.

- مقاله فقط بر یک طرف صفحه تایپ می‏شود.

- باید در تایپ مقاله از به کاربردن قلم‏ های متنوع و متفاوت اجتناب شود.

- قلم انگلیسی لازم برای تایپ پاورقی، Times Mediumبا شماره هشت است و همین قلم برای انگلیسی در متن و منابع با شماره ده استفاده می‏شود.

ویراستاری مقاله: بعد از اینکه نگارش مقاله به اتمام رسید، باید محتوای آن توسط متخصص ویراستاری بازبینی و ویرایش گردد. ویراستار متن مقاله را از نظر فنی و املایی بررسی کرده و ایرادات احتمالی را بر طرف می کند و در نهایت خروجی کار، متنی ساده و روان خواهد بود. محتوای اصلی مقاله تمام مقالات نوشته شده هدف واحدی را دنبال می کنند و آن، یافتن راه حل و رسیدن به نتایج مناسبی که به حل مشکلات جامعه منجر گردد. بدون شک بخش عمده ای از پیشرفت های هر جامعه ای در صنایع و علوم مختلف، مدیون مقالات و کتاب های حاصل از پژوهش و تحقیق محققان علوم مختلف است و این امر اهمیت این نوشته ها را بیش از پیش بالا می برد. اما نوشته های علمی در قالب یک مقاله، چهار چوب خاص خود را دارد و برای اینکه حاصل تحقیقات ما بتواند به مجلات ارسال شود، لازم است تا به این قالب تبدیل شوند.

اجزای اصلی تشکیل دهنده هر مقاله علمی:

عنوان: عنوان مقاله یکی از مهمترین بخش های مقاله است که باید در انتخاب کلمات آن نهایت حساسیت را به کار برد. معمولا این بخش از 4 الی 8 کلمه کلیدی تشکیل یافته که جمله ای ناقص را بوجود می آوردند. این کلمات باید طوری انتخاب شوند که خواننده، بلافاصله به شکل کلی موضوع و هدف کلی مقاله را استنباط کند و ترغیب به خواندن مقاله گردد. بهتر است از کلمات ساده و صریح استفاده کرده و از بکارگیری اصطلاحات تخصصی نا آشنا اجتناب کرد.

Affiliation: نام و مشخصات کامل تمام کسانی که به عنوان نویسنده در بخشی از پژوهش سهم دارند را به ترتیب اولویت ، در این بخش قید می گردد.

Abstract: این بخش در واقع چکیده ای از کل مقاله است و تمام بخش های مهم مقاله در این بخش گنجانده شده است. متن باید طوری نوشته شود خواننده با خواندن مقاله ترغیب به خواندن ادامه مقاله گردد.

کلمات کلیدی: در این بخش 4 الی 6 کلمه مهم و کلیدی ذکر می شود که کار جستجوی مقاله را در سایت های علمی بسیار راحت تر می کند. این کلمات در هنگام مطالعه از ارزش بالایی برخوردارند.

مقدمه: شروع مقاله بسیار مهم است و نشان می دهد که اهداف مقاله چیست و چه ضرورتی برای انجام این تحقیق وجود داشته است. این بخش باید به شکل خلاصه در حداکثر دو صفحه بیان گردد.

روش های پژوهش: در این بخش ابزار و روش هایی که برای انجام پژوهش و چگونگی انتخاب نمونه ها ، نمونه گیری و ... را به طور دقیق شرح می دهید.

نتایج پژوهش: نتایج کلیدی که از کل پژوهش بدست می آید باید بدون اغراق به صورت دقیق با کلمات ساده برای خواننده ارائه گردد. در این مرحله استفاده از جداول و نمودار ها می تواند برای درک بهتر این نتایج به خواننده کمک کند.

بحث و نتیجه گیری: در این قسمت باید نتایج بدست آمده را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. می توانیم نتایج تحقیقات خود را با نتایج پژوهش های هم رده سایر محققان در گذشته مقایسه کرد و به نتایج مختلف و مفیدی رسید.

منابع و مآخذ: در این بخش لازم است تا نام و مشخصات تمام نویسندگان و منابعی که از آنها در این پروژه استفاده شده است به شکل درست ارائه گردد.

فاکتور های اولیه یک مقاله موفق برای اینکه مقاله نگارش شده از یک پژوهش بتواند مورد توجه جامعه علمی قرار گیرد، باید فاکتورهای اولیه ای داشته باشد که عبارتند از: مقاله نگارش شده باید دارای موضوعی جدید و جذاب باشد. نتایج بدست آمده از پژوهش باید طوری باشد که بخشی از مشکلات جامعه را تحت پوشش قرار دهد و راه حل های عملی برای آنها پیشنهاد کند. موضوع مقاله باید حالت کلی داشته باشد و به بخش و قومیت خاصی محدود نگردد. متن مقاله باید عاری از هر گونه ایرادات نگارشی، فنی و املایی باشد. در صورتیکه مقاله قرار است به ژورنالهای بین المللی ارسال گردد ، متن مقاله باید توسط مترجم مناسب، ترجمه تخصصی گردد.

منابع:مجله اینترنتی حنانه

منابع موسسه آذرگان

www.papetranslate.com

ostadyaran.ir

نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan