خدمات آموزشی دانش بلاگ

خدمات درسی و آموزشی دانش‌آموزی و دانشجویی به همراه تایپ و ویراستاری

چگونه درس ریاضی را بخوانیم؟

ریاضی جزء دروس فرمولی و تخصصی است که از علائم و فرمول های زیادی تشکیل شده است. خیلی از محصلان با ریاضی مشکل دارند و به نظرشان درسی سخت به نظر می رسد ولی اگر راه و روش خواندنش را بلد باشید، براحتی می توانید مسائل آن را حل کنید و می بینید که چقدر هم شیرین است.

نحوه مطالعه درس ریاضی

1- شما نمی توانید ریاضیات را فقط با خواندن و گوش دادن یاد بگیرید. قسمت زیادی از یادگیری ریاضیات به تمرین کردن فعالانه بستگی دارد. این بدان معنی است که شما حتماً باید همه‌ی تکالیف و وظایف محوله‌ی درسی خود در ریاضیات را انجام دهید. یاد گرفتن چگونگی استفاده از فرمول‌ها و روش‌ها، حیاتی است.

2- ریاضیات یک موضوع زنجیره‌ای است. چیزی که در یک روز معین درس داده می‌شود بر اساس آموخته‌های روز قبل از آن است. همین که عقب افتادید، دوباره رسیدن به درس سخت می‌شود. آماده شدن برای امتحان، آن هم در دقایق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. باید در همه‌ی کلاس‌ها شرکت کنید و پابه‌پای معلم‌‌تان پیش بروید.

3- ریاضیات مبحث سختی است که به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شود. شاید لازم باشد که زمان مطالعه‌ی بیش‌تری برای ریاضیات نسبت به دیگر مباحث اختصاص دهید.

دانلود جزوه مهندسی ریاضی

4- نمره ای را که قصد دارید در درس ریاضی بگیرید مشخص نمایید. دوست دارید چه نمره ای بگیرید، 13، 15، 17 یا 20. به هر حال ابتدا باید تصمیم بگیرید. این مرحله را دست کم نگیرید چون حتما تصمیمی که در این مرحله می گیرید به وقوع خواهد پیوست. بلند پرواز باشید نمره زیر 17 یا 18 برای خودتان در نظر نگیرید. تصمیمتان را به شکلی بنویسید که انگار الان اتفاق افتاده است و آن را مرتب مرور کنید. با این کار ضمیر ناخودآگاهتان نیز در کنار پشتکار و روش کار درستتان به کمک شما می آید و حتما به هدفی که دارید می رسید.

بهترین روش های یادگیری و مطالعه

5- مانند هر درس دیگری بهترین کاری که می توانید برای افزایش یادگیری و کارایی خود انجام دهید این است که بعد از آنکه مبحث جدیدی از درس ریاضی در دبیرستان یا دانشگاه توسط دبیر یا استادتان تدریس شد، بعد از ظهر همان روز (تاکید می کنم همان روز) درس را مرور کنید. این کار واقعا تاثیر زیادی در میزان یادگیری شما دارد. این کار را هرگز به روز بعد موکول نکنید چون میزان تاثیر آن به شدت کاهش می یابد. به احتمال زیاد این نکته را همه ما می دانیم ولی تعداد بسیار کمی از افراد که موفقترین افراد هم هستند به این نکته عمل می کنند. پس شما نیز حتما این کار را انجام دهید.

فایل درس پژوهی ریاضی هفتم مساحت جانبی و کل منشور

جزوه کامل ریاضی یازدهم تجربی به همراه نمونه سوال

6- حین مرور درس ریاضی در بعد از ظهر همان روز تدریس یک برگ کاغذ را در کنار خود گذاشته و سوالاتی که برایتان پیش می آید یا نکاتی را که نفهمیده اید یادداشت کنید تا جلسه بعد از استادتان (یا از مدرس خصوصی تان) بپرسید.

7- روز بعد از تدریس (یا اگر وقت داشتید و خسته نبودید در همان روزی که درس تدریس شده است) بعد از مطالعه جزوه ی کلاسی مستقیم بروید سراغ مثالهای کتاب که برای مبحث مورد نظر ارائه شده است و سعی کنید خودتان یکبار مثالها را حل کنید. اگر بتوانید مثالها را برای خودتان توضیح دهید (مثل حالتی که انگار در حین تدریس درس برای یک نفر دیگر هستید) که خیلی عالی است. اگر مثالی را نمی فهمید یا نمی توانید آن را حل کنید در برگه ای آن را یادداشت نمایید تا همانطور که قبلا گفته شد از استادتان (یا از مدرس خصوصی تان) بپرسید.

8- در پایان تعدادی از تمرینهای همان مبحث را خودتان سعی کنید حل نمایید. اگر اول کار کمی سخت به نظر رسید منصرف نشوید. کار را ادامه دهید این مرحله بسیار مهم است. همین که در حال فکر کردن هستید دقیقا مثل ورزشکاری که در حال تمرین است و عضلاتش را قوی می کند، شما هم در حال پرورش و تقویت عضلات و ماهیچه های ذهنتان هستید و در صورت مداومت مغزتان آنقدر قوی خواهد شد که می تواند مسائل بسیار سخت را نیز حل کند. پیشرفت با تحمل سختی بدست می آید. همان ورزشکار اگر همیشه با وزنه های سبک کار کند درجا می زند ولی وقتی با استفاده از وزنه های سنگین و تحمل کمی سختی کارش را ادامه دهد پیشرفت می کند. شما هم اگر فقط مثالهای حل شده کتاب را بررسی کنید خیلی تقویت نخواهید شد ولی اگر بعد از بررسی مثالهای کتاب کمی به خودتان سختی دادید و تمرین حل کردید، پیشرفت خواهید کرد، قوی و قوی تر می شوید و جزء افراد موفق خواهید بود.

جزوه کامل حسابان یازدهم

9- روابط ارائه شده در جلسه تدریس را به صورت خلاصه در دفترچه کوچکی که همیشه همراه دارید و آن را به این کار اختصاص داده اید یادداشت نمایید تا همیشه با شما باشد و در جاهایی که امکان آن وجود دارد مطالب را مرور نمایید.

10- با وجود داشتن دبیر یا استاد خوب در دبیرستان یا دانشگاه ممکن است برای بعضی از قسمتهای درس لازم باشد مدرس خصوصی داشته باشید. در این مورد سعی کنید مدرس خصوصی خود را با دقت انتخاب کنید. به صورت خلاصه می توان گفت که در یادگیری درس ریاضی انتخاب هدف به صورت دقیق، درک کامل روابط ارائه شده، حل مثالها و تمرین های کافی و مرور مداوم و همچنین در صورت لزوم داشتن یک مدرس خصوصی خوب می تواند کلید موفقیت باشد.

به منظور یادگیری بهتر درس ریاضی مراحل زیر را انجام دهید.

1- در کلاس های تدریس ریاضی مدرسه یا دانشگاه حضور کامل داشته باشید و با تمرکز کامل به مطالب ارائه شده گوش دهید.

2- مطالعه کتاب درسی را به نسبت کتابهای کمک آموزشی در اولویت قرار دهید.

3- برای تسلط بیشتر و بیشتر بر درس ریاضی بیشتر و بیشتر تمرین حل کنید.

4- در طول ترم درس ریاضی را بخوانید. ریاضی درس شب امتحانی نیست.

5- اگر از کلاس تدریس خصوصی ریاضی استفاده می کنید، در طول ترم کلاسها را برگزار کنید.

6- تمرینهای جدید را اول خودتان حل کنید بعد حل المسائل را ببینید.

7- از جزوات آموزشی و سوالات امتحانی موجود در سایت ها استفاده کنید.

8- با دوستانتان گروهی درس بخوانید و مسائل را برای یکدیگر تشریح کنید.

9- ریاضی را مفهومی بخوانید و فقط فرمول حفظ نکنید.

10- برای یادگیری پایه ای ریاضی باید هر ترم این موارد را رعایت کنید.

11- سوالاتی که حین مطالعه برایتان پیش می آید را یادداشت نمائید تا جلسه بعدی تدریس یا تدریس خصوصی ریاضی بپرسید.

12- در ایام امتحانات هم تلاش خودتان را دو چندان کنید.

13- سوالهای امتحانی سالهای قبل را حل کنید.

14- جزوه ای برای خودتان داشته باشید و نکاتی که حین مطالعه و حل تمرین ریاضی یاد می گیرید را یادداشت نمائید.

15- اگر اشکالات ریاضی شما به پایه های قبل بر می گردد کلاسهای خصوصی ریاضی را برای رفع اشکال انتخاب نمائید.

نمونه سوالات طبقه بندی شده ریاضی سوم انسانی

چطور برای امتحان ریاضی اماده شویم؟

1- تمام متن درس رو بخونید مطمئن بشید که تمام متن درس رو خوندید، نه فقط مثال ها را، متن کتاب اغلب اثبات فرمول ها رو داره و بسیار مفید است. چون بهتر میتونید بفهمید که این فرمول ها از کجا میان و چطور میشه ازشون استفاده کرد.

2- مساله های کار در خونه رو حل کنید بیشتر کلاس ها به مساله هایی که معلم ها احساس می کنند مفیدترین مسائل هستند می پردازند. بیشتر سوال های امتحانی خیلی شبیه مسائلی هستند که معلم ها برای تکالیف در خانه در نظر می گیرند. گاهی اوقات این مساله ها دقیقا سوال های امتحانی هستند. مساله های تکلیف در خانه رو در برگه هایی نگهداری کنید. مقاله ها و برگه های تکالیف در خانه تون رو در یک پوشه تمیز و مرتب نگه دارید تا وقتی که میخواید دوباره اونها رو بخونید به راحتی بتونید ازشون استفاده کنید. تا اونجایی که میتونید مسائل متفاوت و مختلفی حل کنید و زیاد تمرین کنید تا با مساله های مختلف در اون موضوع آشنا بشید.

3- تلاش کنید تا روش های مختلف برخورد با یه مساله خاص رو یاد بگیرید برای مثال با سیستم معادله ها به روش های حذف، جانشینی، نموداری میتونید مساله رو حل کنید. در برخورد با هر مساله فکر کنید به اینکه کدوم روش براتون راحت تره و شما رو سریع تر به جواب می رسونه. اگه بفهمید که یه فرمول چطوری ساخته میشه و در حقیقت اثباتش رو متوجه بشید بهتر میتونید یادش بگیرید و حفظش کنید. اول فرمول های ساده تر رو یاد بگیرید و به حافظه تون بسپارید تا یاد گرفتن فرمول های پیچیده تری که از اونها ساخته میشن براتون راحت تر باشه. دو ماه قبل از امتحان شروع به مطالعه کنید تا آخرین دقایق منتظر نمونید و مطالعه رو به روز آخر نندازید. استرس نگیرید و ریلکس و راحت باشید. وقتی که می خوابید ذهنتون رو ریلکس و آروم کنید. فکرکنید که قطعا به خوبی امتحان خواهید داد. تا مقداری که امکانش هست روز قبل از امتحان دوباره مطالب رو مرور کنید. اما زمان هایی را برای دیگر فعالیت ها هم به خودتان بدهید.

4- تلاش کنید که مساله های دیگری مشابه مساله هایی که به تکالیف در خونه اختصاص داده شده بودند پیدا کنید و حلشون کنید. -کتاب کارهایی پیدا و دانلود کنید که مساله های اون در سطح همون مساله های ریاضی که شما میخونید باشه. سوال هاشون رو حل کنید تا به شما دانش بیشتر و تسلط بیشتری روی مساله ها بده. ممکنه که شما حتی با اون مساله ها روز بعد مواجه بشید. از معلمتون بپرسید که آیا کتاب ریاضی تان وب سایت آنلاین دارد. گاهی اوقات کتاب های آنلاین با گذاشتن امتحان و دادن مساله های اضافی میتونند به شما کمک کنند.

5- بصورت گروهی درس بخونید افراد مختلف مساله ها رو با دیدهای مختلفی می بینند. چیزی که برای شما سخت به نظر میرسه ممکنه برای یه نفر دیگه خیلی آسون باشه. داشتن جنبه های فکری مختلف روی مساله ای میتونه به شما کمک کنه که بهتر درکش کنید.

6- کسی رو داشته باشید که براتون سوال طرح کنه تا شما روی اونها کار کنید از افرادی بخواید که مثال هایی مشابه با مثال های داخل کتاب طرح کنند یا ایده هایی از منابع آنلاین بگیرند. سپس جواب هاتون رو بررسی کنند. تلاش نکنید که خودتون برای خودتون مساله طرح کنید چون در این صورت به اندازه کافی خودتون رو به چالش نمی اندازید.

7- یادتون باشه که معلم ها از موضوعات قبلی هم سوال میدهند حتی اگه شما فقط یک یا دو فصل رو برای امتحان دارید مطالعه می کنید معلم ها ممکنه مهارت هاتون رو با مساله هایی که چند وقت پیش از فصل های قبلی خوندید ارزیابی کنند. 8- هفت تا نه ساعت بخوابید تا ذهنتون رو تازه و آماده نگه دارید و بتونید ذهنی محاسبات ریاضی رو انجام بدید.

منابع:

مجله اینترنتی حنانه

www.iranmodares.com -nojavanshad.ir- دکتر سلام

نویسندگان
Designed By Erfan Powered by Bayan